Troczek Wspinacza

Jeśli na ścianach wspinaczkowych przygotowywałeś się całą zimę i sumiennie trenowałeś swoje mięśnie , ścięgna i stawy do konfrontacji z prawdziwą skałą, kontuzja palców nie powinna ci grozić. Jeśli jednak jesteś typem weekendowego wspinacza, warto żebyś przed pierwszym wypadem w skaly dowiedział się jak przestrzec się przed urazem i co robić jak już się zdarzy kontuzja.

W pierwszej kolejności warto wspomnieć o najczęściej spotykanym urazie, który najbardziej dotyka entuzjastów jurajskich wapieni i tatrzańskich granitów, a mianowicie uraz troczka palców.

Troczek to włóknista struktura przytrzymująca ścięgna zginaczy do kości palców (paliczków). Dzięki nim siła mięśni przedramienia jest najskuteczniej przenoszona na palce. W jednym palcu znajduje się pięć takich włóknistych struktur. W medycznym żargonie nazywamy je odpowiednio: A1, A2, A3, A4, A5.

Troczki A1-5 Najczęściej zerwaniu ulega troczek A2.

Najczęściej urazowi ulega troczek A2. Dzieje się to podczas chwytania małych chwytów łuczkiem, czyli kiedy czubek palca opiera się o chwyt, a stawy palców są maksymalnie zgięte. Taką sytuację potocznie nazywamy „zapinaniem” chwytu.

Ustawienie palca przy tym chwycie powoduje gigantyczne naprężenia troczka A2. Co w sytuacji stresowej na przykład poślizgnięcia się stopy ze stopnia może wywołać uraz.

(zapinanie chwytu)

Występujące symptomy przy urazie troczka:

  1. Trzask w palcu i poczucie nieprzyjemnego szczypania w podstawie palca
  2. Może nastąpić obrzęk utrzymujący się nawet do kilku dni
  3. Przy próbie obciążenia zgiętego palca, ścięgno może wysunąć się do przodu dając tzw. objaw cięciwy.

Kiedy wystąpią następujące objawy niezwłocznie skontaktuj się z dobrym ortopedą.

Jak ustrzec się przed tego rodzaju kontuzją?

Najprostszą i najpowszechniejszą formą prewencji urazów dłoni jest po pierwsze prawidłowa rozgrzewka, a po drugie taping (plastrowanie palców). Ponadto staraj się unikać zapinania chwytów (łapania łuczkiem). Najlepszą i najzdrowszą formą łapania chwytu jest „chwyt otwarty”, przedstawiony poniżej. Wymaga on nieco więcej siły, ale łapanie chwytu w ten sposób zmniejszy prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji.

chwyt otwarty

Najprostszym sposobem na plastrowanie jest typ H, odciąża on troczek A2 oraz A3 i wygląda następująco.

plastrowanie H, A – przetnij kawałek plastra tak by przypominał literę H, B- najszerszą część plastra przyklej na pierwszym zgięciu palca , C- zegnij palec około 45 stopni i przyklej mocno wąsy dookoła stawu.

Michał Oczachowski

  • Mgr Fizjoterapii
  • Aktywny wspinacz
  • Fizjoterapeuta Centrum Rehabilitacji Sportowej

Leave a reply