Czym są wkładki ortopedyczne do butów? Dlaczego warto je stosować?

Na co dzień najpewniej nie zastanawiasz się, jak funkcjonują. Dopiero gdy pojawia się ból lub dyskomfort, zwracasz na nie uwagę. Stopy, bo o nich mowa, wymagają szczególnej troski. W końcu każdego dnia noszą ciężar całego ciała. W ich codziennej pracy wspomóc je mogą odpowiednio dobrane wkładki ortopedyczne do butów. Dlaczego warto je stosować?

Wkładki ortopedyczne – co to takiego? Czy warto je stosować?

Każdego dnia stopy są narażone na duże obciążenia. Niestety, nie zawsze mogą im sprostać, czego konsekwencją jest ból i uczucie dyskomfortu. Niekiedy stopy nie sygnalizują żadnych dolegliwości, niedomagają natomiast inne części ciała – kolana, biodra, kręgosłup. Rzadko kiedy winą za to obarcza się stopy, a tymczasem to właśnie one mogą być źródłem problemu. Jak więc uporać się z dolegliwościami ze strony układu kostno-stawowego?

Z odsieczą przychodzą wkładki ortopedyczne. To specjalistyczne produkty, które leczą choroby stóp i dolegliwości ze strony układu kostno-stawowego. Na tym jednak ich rola się nie kończy. Wkładki ortopedyczne:

• podnoszą komfort chodzenia,
  • zmniejszają dyskomfort i ból stóp, kolan, bioder i kręgosłupa,
  • zapobiegają chorobom układu kostno-stawowego,
  • odciążają stawy,
  • sprzyjają zachowaniu prawidłowej postawy.

Wszystko to nie byłoby możliwe, gdyby nie odpowiednia konstrukcja wkładek ortopedycznych. Sprawia ona, że położenie stóp podczas ruchu i spoczynku jest właściwe, co przekłada się na zdrowie układu kostno-stawowego. W efekcie stosowania wkładek ortopedycznych znika nierównomierne rozłożenie ciężaru ciała, które ma niekorzystny wpływ na pracę całego aparatu ruchu.

Dlaczego jeszcze warto stosować wkładki ortopedyczne do butów?

Wkładki ortopedyczne stanowią podporę dla biernych struktur anatomicznych (kości, stawów). W efekcie zmniejszają ryzyko urazów, a także niwelują dyskomfort oraz ból. Wspomagają pracę mięśni odpowiedzialnych za stabilizację stóp. W konsekwencji nosząca je osoba ma wrażenie, że jej nogi zostały odciążone.

Co więcej, dzięki wkładkom ortopedycznym proces regeneracji tkanek postępuje szybciej. Dlatego często wykorzystuje się je podczas rehabilitacji urazów układu kostno-stawowego. Wkładki ortopedyczne leczą i zmniejszają dolegliwości bólowe powodowane przez takie schorzenia jak:

• stopa płaska, stopa płasko-koślawa, stopa koślawa,
  • koślawość kolan,
  • skolioza,
  • pronacja stabilna i elastyczna z zapaleniem rozcięgna stopy,
  • nierówność kończyn,
  • zaburzenia trakcji rzepki,
  • dolegliwości bólowe odcinka lędźwiowego kręgosłupa,
  • nerwiak Mortona,
  • zapalenie wyrostka piętowego.

Powyższy katalog obejmuje jedynie wycinek schorzeń, które potrafią skutecznie uprzykrzyć życie, a które można wyleczyć lub załagodzić przy zastosowaniu wkładek ortopedycznych. Pojawia się jednak ważne pytanie. Jakie wkładki będą najlepsze? Mnogość dostępnych na rynku produktów może bowiem utrudniać wybór.

Wkładki ortopedyczne do butów – jakie wybrać?

Żeby spełniać swoje funkcje, wkładki ortopedyczne muszą być odpowiednio dopasowane do stopy. Dlatego dobiera się je indywidualnie, na miarę. W tym celu bywa konieczne wykonanie wycisku stopy. Kończynę wkłada się do specjalnej pianki, a powstałe wgłębienie zalewa masą (np. żywicą albo mieszaniną wody i gipsu).

Po jej stwardnieniu uzyskuje się negatyw stopy, na którym widoczne są wszelkie deformacje, co pozwala wykonać idealnie dopasowane wkładki. Np. w przypadku płaskostopia podłużnego zastosowanie znajdują wkładki supinujące, czyli podnoszące wewnętrzną krawędź stopy. Następnie do wkładek dobiera się buty, co zapewnia komfort chodzenia.

Wkładki ortopedyczne nosić może każdy, gdyż nie tylko leczą schorzenia, ale również mają działanie profilaktyczne. To świetny wybór, jeśli chcesz odciążyć nogi i uniknąć w przyszłości bolesnych dolegliwości ze strony układu kostno-stawowego. Odpowiednio dobrane wyeliminują ból i dyskomfort oraz zapewnią wysoki komfort chodzenia.