Rehabilitacja stawów skroniowo-żuchwowych – autoterapia czy kontakt ze specjalistą?

Dysfunkcje stawów skroniowo-żuchwowych to wbrew pozorom często występujące przypadłości. Mogą dotyczyć nawet 60 proc. populacji. Leczy się je na różne sposoby. Niektóre osoby wybierają autoterapię, inne od razu kontaktują się ze specjalistą. Która opcja jest skuteczniejsza? Co i w jakiej sytuacji wybrać?

Główne objawy dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych

Stawy skroniowo-żuchwowe uznaje się za jedne z najbardziej skomplikowanych stawów w organizmie człowieka. Pracują podczas mówienia, jedzenia, żucia gumy czy też śpiewania. Są połączone z licznymi mięśniami, nerwami i naczyniami krwionośnymi. Dlatego nie warto bagatelizować nawet najmniejszych oznak pogorszenia ich prawidłowego działania. Co w szczególności powinno budzić Twoje obawy?

Oto najczęściej występujące symptomy dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych:

• bóle szczęki w okolicach uszu pojawiające się podczas szerokiego otwierania ust i jedzenia,
  • uporczywe bóle głowy (migrena), karku, szyi lub twarzy,
  • ograniczenie ruchomości lub odwrotnie – ograniczona ruchomość stawu,
  • objawy przeskakiwania i trzeszczenia w szczęce,
  • szczękościsk,
  • zbaczanie żuchwy w trakcie jej ruchu,
  • poranna sztywność żuchwy,
  • przerost mięśni żwaczy,
  • zawroty głowy, mdłości,
  • bóle zdrowych zębów,
  • mrowienie, krwawienie lub nadwrażliwość dziąseł.

Katalog dolegliwości, jakie mogą towarzyszyć dysfunkcjom stawów skroniowo-żuchwowych, jest szeroki. Już pierwsze objawy powinny budzić czujność pacjenta i skłaniać go do podjęcia działań. Co robić, a czego się wystrzegać?

Autoterapia stawów skroniowo-żuchwowych – jak wygląda? Czy warto?

Po zauważeniu niepokojących objawów część osób decyduje się na autoterapię. Polega ona na wykonywaniu określonych ćwiczeń, np. rolowania skóry wzdłuż żuchwy czy też mobilizowania uciskowego żwaczy. Pozwala to zredukować napięcie mięśni, które odpowiadają za ruchy żuchwy, oraz rozluźnić mięśnie w obszarze szyi i głowy, co redukuje dolegliwości.

Autoterapia przynosi ulgę, jednak nie zastąpi leczenia u specjalisty. Rozluźnienie tkanek miękkich działa bowiem chwilowo i nie eliminuje źródła problemu. Nie oznacza to jednak, że należy zupełnie z niej zrezygnować. Stanowi ona bowiem doskonałe uzupełnienie leczenia specjalistycznego w gabinecie fizjoterapeutycznym.

Żeby podejmowane działania przyniosły efekty, terapia (obejmująca zarówno leczenie specjalistyczne, jak i autoterapię), musi być dostosowana do problemu. Tylko odwiedzając specjalistę, można uzyskać profesjonalną diagnozę.

Rehabilitacja stawów skroniowo-żuchwowych – dlaczego warto udać się do specjalisty?

Podczas pierwszej wizyty fizjoterapeuta przeprowadzi wywiad oraz badania kliniczne, które pozwolą mu określić przyczynę dolegliwości, a także dopasować odpowiednią terapię. Następnie w ramach poszczególnych spotkań wykona m.in. serię zabiegów manualnych (np. mobilizacje mięśni) oraz masaże tkanek głębokich. Podjęte działania:

• rozluźnią i wzmocnią mięśnie układu stomatognatycznego,
  • poprawią propriocepcję (zmysł orientacji ułożenia części ciała),
  • zredukują, a z czasem całkowite zniwelują dolegliwości bólowe i dysfunkcje,
  • zapewnią maksymalną sprawność stawów skroniowo-żuchwowych,
  • wyeliminują złe nawyki ruchowe i przyczynią się do poprawy postawy,
  • zwiększą komfort funkcjonowania na co dzień.

Brak reakcji na pojawiające się dolegliwości jedynie je zaogni, podobnie jak podjęcie niewłaściwych działań. Ze zdrowiem nie warto eksperymentować. Dlatego należy od razu udać się do specjalisty, który postawi jednoznaczną diagnozę, wdroży prawidłowe leczenie, a także podpowie, jaka autoterapia przyniesie najlepsze rezultaty.

Działania fizjoterapeuty uzupełnione ćwiczeniami w domu nie tylko przyniosą trwałą ulgę, ale również pozwolą na dobre rozprawić się z problemem. Będą skuteczne, a zarazem bezpieczne dla zdrowia. Zredukują napięcie mięśniowe i stres. W efekcie poprawią komfort życia.