fbpx

Zasada PRICE w praktyce

Zasada PRICE

W trakcie uprawiania sportu lub innych aktywności fizycznych narażeni jesteśmy na różnego rodzaju urazy i kontuzje. Powstają one w wyniku działania sił przekraczających wytrzymałości naszych tkanek powodując ich uszkodzenie. Najczęściej występującymi urazami sportowymi są stłuczenia, skręcenia, naderwania i złamania kości. Zazwyczaj możemy im zapobiec prowadząc odpowiednią rozgrzewkę przed treningiem lecz nie wszystko jesteśmy w stanie przewidzieć. Dlatego dobrze jest znać podstawowe cechy urazu i jak je zabezpieczyć zanim zdarzymy skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Bezpośrednio po urazie i uszkodzeniu tkanki pojawia się ból, zaczerwienienie, obrzęk, podniesienie lokalnie temperatury, ograniczenie ruchomości okolicznych stawów i tkanek oraz często występuje krwiak. Objawy te mają wprowadzić w organizmie konkretne zmiany inicjując reakcje.

Ból informuje układ nerwowy o uszkodzeniu powodując behawioralne reakcje obronne uszkodzonej części ciała. Zaczerwienie i podniesienie temperatury powstaje w wyniku zwiększenia przepływu krwi w okolicach urazu i inicjuje procesy gojenia. Obrzęk powodujący ograniczenie ruchomości ma za zadanie zabezpieczyć tkanki przed dalszymi uszkodzeniami. Krwiak natomiast ma zapobiegać nadmiernemu wynaczynieniu krwi z naczyń. Wszystkie te zjawiska maja swój cel, organizm w specyficzny sposób zabezpiecza się , lecz jeśli pozwolimy się im za bardzo rozwinąć mogą bardzo utrudnić codzienne funkcjonowanie. W celu zapobiegania takim zjawiskom został opracowany protokół postępowania PRICE.

http://crsrehabilitacja.pl/wp-content/uploads/2018/05/Zasada-PRICE.png

Nazwa PRICE jest akronimem pochodzącym od angielskich słów opisujących działania jakie należy podjąć po wystąpieniu urazu.

PROTECTION -Ochrona

Unieruchomienie uszkodzenia zapobiega dalszym uszkodzeniu i „cisza mechaniczna” pozwala aby stan zapalny poprzez swoje mediatory nie rozprzestrzenił się nadmiernie po tkankach. Do tego celu służą bandaże, taśmy, ortezy , kule, temblaki. Wykonujemy to w okresie 24-72 godzin po zdarzeniu, nie wolno zapominać że potem należy stopniowo wdrażać obciążania, co ma na celu dobrą organizację nowo powstałych włókien kolagenowych w miejscu uszkodzenia.

REST – ODPOCZYNEK

Okres między 24 do 48 godzin po urazie jest uważany za najbardziej krytyczny, dlatego tak istotnym jest ograniczenie aktywności. W tym czasie następuje dynamiczny proces usuwania uszkodzonych tkanek i rozpoczyna się narastanie komórek, mające zastąpić te uszkodzone. Dlatego najlepiej w tym czasie nie zmuszać tkanki do dodatkowej pracy jaką jest ruch. Po tym okresie w czasie kiedy zaczynamy ponownie uruchamiać kończynę po kontuzji , trzeba unikać wszystkich aktywności, które powodują ból.

ICE – (LÓD) OCHŁODZENIE

Zimy okład należy stosować przez około 20 minut 4-8 razy dziennie lub co 3-4 godziny. Nie należy przekraczać czasu 20 minutowego zmrażania, ponieważ może dojść do uszkodzenia tkanek(odmrożeń). Ochładzanie tkanek zmniejsza również stan zapalny komórek w uszkodzonym miejscu. Pozwala to również na lepsze oraz szybsze dostarczenie tlenu, poprzez napływ krwi tętniczej co przyspiesza proces gojenia.

CONSTIPATION – UCISK

Wykonanie poprzez użycie opaski uciskowej albo bandaża elastycznego. Bandaż zaczynamy owijać 10-15cm poniżej(dystalnej od serca) miejsca uszkodzenia następnie owijamy bandaż tak by połowa pokrywała się z poprzednim owinięciem. Dobrze jest tez zmniejszać poziom ucisku tak by malał w kierunku do serca(zapobiegnie to zastojowi). O zbyt silnym ucisku świadczy zblednięcie i zmiana kolorytu skóry w dystalnej części kończyny oraz tzw. „zimne ciało” poniżej miejsca założenia opaski. Ma to zapobiegać nadmiernemu wysiękowi między tkankowemu potocznie nazywanym obrzękiem poprzez ograniczenie przestrzeni dla płynu

ELEVATION

Elevation – uniesienie ma zastosowanie tylko przy urazach kończyn. Celem uniesienia kończyny powyżej poziomu serca jest zabezpieczenie przed nadmiernym puchnięciem kończyny. Wyższe ułożenie kończyny obniża ciśnienie krwi w uszkodzonej tkance. Elewację należy również stosować podczas nocy, pamiętając o uniesieniu powyżej serca.

Działania te można wspomóc działaniem leków przeciwbólowych, przeciwzapalnych i przeciwobrzękowych. Niestety nie zastąpi ona niezbędnej diagnostyki lekarskiej, która pozwala precyzyjnie dostosować leczenie do rodzaju uszkodzenia oraz działań fizjoterapeutycznych, pozwalających przyśpieszyć leczenie i podjąć stopniową aktywność oraz zapobiec nawrotowi kontuzji.

Karol Różycki

W swojej praktyce wykorzystuje terapię tkanek miękkich i holistycznej integracji strukturalnej

Related Posts

Leave a reply


close
Potrzebujesz więcej informacji?
Oddzwonimy do Ciebie

* Twój numer telefonu nie będzie wykorzystany w celach marketingowych lub przekazany dalej. Wyłącznie oddzwaniamy na podany numer telefonu.
Zostaw numer
oddzwonimy!
Rejestracja
Wyślij zapytanie
na interesujący Cię temat...





Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Centrum Rehabilitacji Sportowej, ul. Przechodnia 2, 00-100 Warszawa, w celach marketingowych oraz dla prawidłowej realizacji usługi "umów wizytę".