Fizjoterapia po kontuzjach w sportach wodnych

Sporty wodne są korzystne dla zdrowia, przynoszą ulgę w upalny dzień i wprawiają w dobry nastrój. Nic więc dziwnego, że cieszą się dużą popularnością, zwłaszcza w okresie letnim. Niestety, mogą być też przyczyną urazów. W jaki sposób można uporać z się kontuzjami w sportach wodnych? Czy fizjoterapia pomoże dojść do zdrowia?

Sporty wodne – najczęściej pojawiające się kontuzje

Są świetnym sposobem spędzania wolnego czasu. Służą rozrywce, a jednocześnie pozwalają utrzymać organizm w dobrej formie fizycznej. Sporty wodne, bo o nich mowa, cieszą się dużym zainteresowaniem osób prowadzących aktywny tryb życia. Ich popularność szybuje zwłaszcza latem, kiedy przynoszą ulgę od upałów.

Niestety, uprawianie sportów wodny wiąże się z ryzykiem kontuzji. Wbrew pozorom na ich wystąpienie narażeni są nie tylko amatorzy, ale również wytrawni sportowcy. Najczęściej urazy wynikają ze zderzenia się z innymi sportowcami lub przeszkodami, takimi jak boje, pomosty, zacumowane łódki czy też kamienie. Ich przyczyną bywa też nieprawidłowe używanie sprzętu wodnego.

Wśród najczęściej występujących kontuzji w sportach wodnych wymienić można:

• zwichnięcia,
  • złamania,
  • stłuczenia (łokcia, kolana),
  • naderwanie mięśni (np. mięśnia dwugłowego uda),
  • urazy przeciążeniowe (np. kręgosłupa w odcinku piersiowym i szyjnym).

Co ważne, sporty wodne angażują całe ciało. Dlatego na ryzyko wystąpienia urazu narażone są praktycznie wszystkie jego części, w szczególności jednak odcinek lędźwiowy kręgosłupa oraz stawy: barkowy, łokciowy, kolanowy i skokowy. Warto więc unikać przeciążania tych partii.

Kontuzje w sportach wodnych – jak się z nimi uporać? Pomocna fizjoterapia

Uprawianie sportów wodnych – zarówno na poziomie amatorskim, jak i profesjonalnym – niesie za sobą ryzyko wystąpienia kontuzji. Żeby wrócić do pełni zdrowia, warto zdecydować się na fizjoterapię. Może ona uzupełniać leczenie pooperacyjne lub farmakologiczne, a także stanowić samodzielną terapię. Wszystko zależy od zaleceń lekarza prowadzącego.

Wśród polecanych zabiegów fizjoterapeutycznych pozwalających wrócić do sprawności po kontuzjach w sportach wodnych wymienić można:

• masaże lecznicze – przynoszą ulgę w bólu i poprawiają mikrokrążenie. W zależności od potrzeb wykorzystuje się masaże klasyczne, wodne lub wibracyjne,
  • kinezyterapia – to gimnastyka lecznicza. W jej ramach wykonuje się ćwiczenia o charakterze rozluźniającym, rozciągającym i wzmacniającym,
  • fizykoterapia – wykorzystuje w celach leczniczych zjawiska fizyczne, np. światło, ultradźwięki, laser czy też prąd elektryczny. Uśmierza ból, usprawnia mięśnie,
  • terapia manualna – polega na uciskaniu miejsc na ciele, które są obolałe,
  • kinesiotaping – w jego ramach na ciało nakleja się specjalne plastry, które wspomagają pracę mięśni i ułatwiają wykonywanie ruchu.

Jak zapobiegać kontuzjom w sportach wodnych?

Jak wspomniano, kontuzje w sportach wodnych mogą dotyczyć nawet wytrawnych sportowców. Żeby uniknąć urazów, trzeba dobrze przygotować się do uprawiania danej aktywności. Pierwsze kroki warto stawiać pod czujnym okiem trenera. Dopiero później należy ćwiczyć na własną rękę. Pozwoli to poznać tajniki danego sportu i wyzwania, jakie się z nim wiążą.

Co więcej, treningi należy dopasować do indywidualnych możliwości, umiejętności i kondycji fizycznej. Osoba początkująca powinna stopniowo zwiększać intensywność i poziom trudności wykonywanej aktywności. Pozwoli to uniknąć przeciążenia mięśni, a także kontuzji.

Niezależnie od doświadczenia i stopnia zaawansowania, każdy trening należy poprzedzić rozgrzewką, zwłaszcza tych partii ciała, które w największym stopniu uczestniczą w danej aktywności. Na zakończenie trzeba natomiast dokładnie rozciągnąć mięśnie. Sesja stretchingu ukoi ciało. Ponadto pomiędzy poszczególnymi treningami warto zachować kilkudniowy odstęp, tak aby dać organizmowi czas na regenerację.

Kontuzje w sportach wodnych się zdarzają. Niestety, nawet zachowując wszelkie środki ostrożności, nie zawsze można ich uniknąć. Żeby szybciej wrócić do pełni sprawności, warto zdecydować się na zabiegi fizjoterapeutyczne. Nie tylko uśmierzą one ból, ale również przyspieszą rekonwalescencję i ułatwią powrót do ulubionej aktywności po wyleczeniu urazu.