Na czym polega nowoczesna fizjoterapia? Jakie techniki są wykorzystywane?

Fizjoterapia to skuteczna metoda przywracania organizmowi sprawności. Nic więc dziwnego, że jest stosowana nie tylko jako uzupełnienie rehabilitacji, ale i samodzielna technika leczenia. Uśmierza bowiem ból oraz przyspiesza rekonwalescencję po przebytych urazach i operacjach. Jak wygląda nowoczesna fizjoterapia i jakie techniki wykorzystuje?

Na czym polega nowoczesna fizjoterapia?

Pod dość enigmatyczną nazwą „nowoczesna fizjoterapia” kryje się szereg technik i zabiegów, który łączy jedno – wykorzystanie zjawisk fizycznych i naturalnych bodźców do poprawy stanu pacjenta.  Mają one na celu nie tylko uśmierzyć ból, ale i zapewnić powrót do maksymalnej sprawności fizycznej. W efekcie wpływają również na zdrowie psychiczne. Dzięki nim pacjent ma bowiem szansę w pełni uczestniczyć w życiu społecznym.

Nowoczesna fizjoterapia opiera się na pogłębionym wywiadzie z pacjentem. Stanowi on podstawę podjętych działań i pozwala fizjoterapeucie dobrać odpowiednią technikę leczenia. A tych naprawdę jest wiele.

Nowoczesna fizjoterapia – zarys wykorzystywanych technik

Jak wspomniano, w ramach nowoczesnej fizjoterapii wykorzystuje się szereg technik, które pozwalają zminimalizować skutki schorzenia lub urazu, złagodzić dolegliwości bólowe oraz umożliwić powrót do maksymalnej sprawności fizycznej. Oto metody, które cieszą się szczególnym zainteresowaniem wśród pacjentów.

1. Terapia manualna

Opiera się na bezpośredniej pracy fizjoterapeuty z pacjentem. W jej ramach specjalista wykorzystuje różne techniki z zakresu m.in. masażu, poizometrycznej relaksacji mięśni, stretchingu, manipulacji stawów czy też treningu. Leczenie dysfunkcji narządu ruchu przy pomocy terapii manualnej jest poprzedzone wnikliwym wywiadem, co pozwala odpowiednio dobrać stosowane metody.

Terapia manualna łagodzi dolegliwości bólowe, a także przywraca właściwą ruchomość zablokowanych stawów. Jest pomocna w leczeniu nerwobólów wynikających ze stresu i przemęczenia.

1. Kinesiology Taping

W ramach tej techniki na ciało aplikuje się specjalistyczne plastry. Nie są one nasączone żadnym lekiem, lecz wykorzystują działanie bodźców mechanicznych. W zależności od rodzaju plastra oraz miejsca i sposobu jego aplikacji uzyskać można zróżnicowane efekty, w tym m.in.:

• złagodzenie bólu,
  • likwidacja zastojów i obrzęków limfatycznych,
  • poprawa mikrokrążenia,
  • normalizacja napięcia mięśniowego,
  • przywrócenie pełnego zakresu ruchu.
  1. Elektroterapia

To metoda, która wykorzystuje lecznicze działanie prądu elektrycznego. Zalicza się ją do fizykoterapii i stosuje m.in. w leczeniu objawowych schorzeń układu ruchu, np. przewlekłych bólów kręgosłupa czy też dystrofii mięśniowych. Elektroterapia przynosi ulgę w bólu, pobudza głębiej położone tkanki, poprawia ich ukrwienie, a co za tym idzie przyspiesza ich regenerację.

W zależności od zastosowanego rodzaju prądu (stały/zmienny) i jego częstotliwości wyróżnić można kilka rodzajów elektroterapii, w tym m.in. jonoforezę, prądy Kotza czy też przezskórną stymulację nerwów. Wybór właściwej powinien być poprzedzony wnikliwym wywiadem przeprowadzonym przez fizjoterapeutę.

1. Termoterapia i leczenie podczerwienią

To terapia polegająca na naświetlaniu ciała lampami terapeutycznymi. Wykorzystywane lampy generują bezpieczne dla człowieka promieniowanie, które w zależności od długości fali i wielkości energii daje różne efekty, np.:

• poprawia ukrwienie,
  • odżywia komórki,
  • zmniejsza napięcie mięśni,
  • wspomaga przemianę materii,
  • łagodzi migreny, problemy skórne, stany zapalne.

Na tym jednak katalog metod leczenia, które można wykorzystać w ramach nowoczesnej fizjoterapii, się nie kończy. Hydroterapia, leczenie ultradźwiękami, magnetoterapia – to kolejne z dostępnych możliwości. Wybór techniki najczęściej jest poprzedzony wnikliwym wywiadem, w ramach którego fizjoterapeuta poznaje problemy i predyspozycje pacjenta, a także przeciwwskazania zdrowotne do podjęcia konkretnych metod leczenia.